Mitt beste hverdagstriks

 

Resultatet av pjusk brokkoli, spirende hvitløk, en skalk parmesan, litt rømme og noen egg.
Resultatet av pjusk brokkoli, spirende hvitløk, en skalk parmesan, litt rømme og noen egg.

Jeg er ingen matblogger, men jeg må bare dele et triks med dere, som jeg bruker skikkelig ofte. Jeg kjøper alltid for mye mat når jeg handler, jeg planlegger sjelden hva vi skal spise resten av uka og jeg går ofte sulten i butikken. Det fører til at ganske mye mat i kjøleskapet rekker å bli kjip før jeg får brukt den, spesielt i grønnsaksskuffen. Noen som kjenner seg igjen? Noen som har et par litt myke gulrøtter, en halv løk eller en litt pjuskete brokkoli liggende i kjøleskapet? Nettopp.

Her er mitt beste hverdagstriks, det tryller kjipe rester til den deiligste retten på null komma svisj! Her er prinsippet; rester + egg + rømme eller liknende = suksess.

1: Rydd i grønnsaksskuffen. Plukk ut det som er litt stusselig. Gulrøtter, blomkål, brokkoli, tomater, purre, løk, poteter, hvitløk, hva det nå enn er du har. Rydd også i pålegget. Et par skiver spekeskinke? Noe ost?

2: Legg grønnsakene i en ildfast form eller på en stekeplate, dryss over litt salt og litt olivenolje og sett det i ovnen. Hvis du har tomater med, så bør du skjære dem opp, så de mister litt av vannet (eller du kan bake dem i halvparter med ost på, det er digg, men det er en annen oppskrift).

3: Finn fram noen egg (vi har alltid egg, det anbefaler jeg alle å ha, funker til alt), se om du har noe rømme, en klatt med kesam, kanskje en fløteskvett, hva med litt kremost? Fint å få ryddet i det også, ikke så viktig med forholdet. Jeg lager alt på slump, anbefaler deg å gjøre det samme.

4: Når grønnsakene er møre kan du ta dem ut av ovnen, spis noen, det er alltid digg, ovnsbakte grønnsaker med olje og salt er en egen rett spør du meg, og så kan du legge resten i en form (eller i en dyp stekepanne, det bruker jeg). Lurt å smøre form (eller panne) med olivenolje.

5: Bland egg og melkeprodukt (eller bare egg hvis du ikke har noe annet), gjerne litt pepper og salt, og hell det over grønnsakene. Hvis du i tillegg har en osteskalt, rasp den og hiv den i, skjær opp salamiskivene eller skinken, hvis du fant noe av det også, eller restene av kyllingmiddagen fra i går. Bare fantasien (og kjøleskapet ditt) setter grensene. Sett formen (eller stekepannen) i ovnen, 200 grader, og ta deg en pause. Hør fore eksempel på podcasten jeg har laget, eller noe annet koselig.

6: Når eggeblandingen har stivnet er det ferdig, voilá!! Du har laget en stor omelett! Den blir nesten som en pai, uten bunn, som kan brukes til frokost, lunsj eller middag.

Herregud, tenk at brokkoli kan bli så digg!!
Herregud, tenk at  trist brokkoli kan bli til noe så digg!!

På bildene her ser dere resultatet av fire brokkoli (Mamma hadde kjøpt raust inn til påsken og jeg fikk med overskuddet hjem), en bit parmesan, bakt hvitløk, sju egg og litt rømme. Fyttigrisen så digg!!!

Andre favorittkomboer er spekeskinke-chevre, blomkål-kylling-pesto, tomat-paprika-løk og generelt alt med ost (kanskje ingen overraskelse). Laks er også digg, røklaks-rødløk-dill er himmelsk.

Jeg pleier å skjære paien i biter når den er kald (det som er igjen av den, jeg forsyner meg ofte grådig), legge den i bokser i kjøleskapet og ofte er det det eneste jeg spiser de neste dagene. Folk på jobb blir så imponert over at jeg har med meg mat, jeg får poeng for kulinariske triks, og så koser jeg meg glugg med lunsjen og soler meg i glansen. Anbefales!

Si fra hvis dere kommer opp med en killer-kombinasjon, jeg er sikker på at dere alle sammen har en deilig rett som ligger og venter på dere nede i den dølle grønnsaksskuffen!

God torsdag 🙂

 

 

 

Legg inn en kommentar